God klang og kraftig lydstyrke
Mine violiner har en dejlig klang og kraftig lydstyrke.
Køber du en violin af mig, kan jeg lave den på bestilling efter egne ønsker med hensyn til model, størrelse, klang og udseende, eller du kan komme forbi og høre, hvad jeg har klar på lager.
Gode materialer personlighed og karakter
Jeg bygger mine instrumenter af vellagret bosnisk ahorn samt alpegran fra Tyrol. Som standardmodel bruger jeg Guanerius, Bergonzi og Stradivarius.
Alle instrumenter har deres helt egen personlighed, men samtidig en gennemgående karakter, som udspringer af den byggestil og sjæl jeg lægger i mit arbejde – med andre ord et resultat af min passion!
At spille på et nybygget instrument
At spille på et nybygget instrument, svarer til at bo i et nyt hus – det er sundt, velfungerende, næsten vedligeholdelsesfrit, og man har måske selv haft indflydelse på design og materialevalg.
Oplevelsen af et nyt instrument
Når man spiller på instrumentet, oplever man en markant og stadig udvikling af klangkvalitet og volumen allerede fra begyndelsen af. En udvikling musikeren har stor indflydelse på og præger med sin personlighed. Jo bedre og mere man spiller, jo mere udvikling. Finder man en nybygning, som klinger godt med det samme, er der virkelig et godt potentiale at bygge på. Man kan imidlertid ikke vurdere potentialet ved blot at prøve instrumentet 5 min. på værkstedet, det skal hjem og spilles rigtig varmt og godt igennem over hele registret og i alle de forskellige sammenhænge, man plejer at spille i.
Gode instrumenter kan være svære at få fat i
Der er rigtig mange myter og historier om gamle instrumenter, og ofte giver deres udseende stof til fantasien om, hvad de har været udsat for gennem deres levetid.
Det er også en af grundene til, at mange af dem er så eftertragtede, men dem der er bygget godt og har været spillet af de bedste musikere, er også dem der spiller bedst idag! Det er derfor også sjældent, at de bedst spillende instrumenter kommer offentligt til salg, de cirkulerer videre i orkestrene.
Problemet er også, at der ikke bliver flere af dem, så dem der er tilbage bliver dyrere og dyrere. De fineste og bedste så dyre, at det efterhånden kun er fonde og velhavende samlere samt de helt store verdensstjerner, der har råd til at købe dem.
Professionelle musikere og orkestre investerer derfor nu i stigende grad i nybygninger af høj kvalitet. De mest eftertragtede koster allerede fra start af op til flere hundredetusinder kroner og måske med ventelister på op til fem år, hvis man overhovedet kommer i betragtning som bestiller.
Stradivarius byggede nyt – og de var knaldrøde!